فروشگاه اینترنتی زاهدان

فروشگاه اینترنتی زاهدان


راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی شما را به بازار بسیار بزرگی وارد می‌کند. در این بازار بدون شک فروشگاه‌های دیگری هم هستند که محصولاتی مشابه کالاهای شما را عرضه می‌کنند. به همین دلیل برای جذب مشتری باید کارهایی را بعد از ساخت فروشگاه اینترنتی انجام دهید. خیلی از افرادی که تازه فروشگاه اینترنتی ساخته‌اند انتظار دارند به راحتی از آن درآمد زیادی داشته باشند. برای کسب درآمد از اینترنت باید کارهایی را انجام دهید تا مشتریان با شما آشنا شوند و از فروشگاه‌تان خرید کنند.

یکی از کاسبان منطقه ما تعریف می‌کرد: “من و مغازه کناری دقیقا در یک روز سایت فروشگاهی ساختیم. چند روز بعد هم کار طراحی و قرار دادن محصولات در آن تمام شد. حالا بعد از چند ماه سایت همکارم روزانه تعداد زیادی مشتری دارد. اما سایت من در ماه 4 مشتری هم ندارد. به نظر شما سایت من مشکلی دارد که مشتری از آن خرید نمی‌کند؟” در جواب پرسیدم که چه کارهایی برای سایت انجام دادی؟ گفت: سایت را طراحی کردم و تصاویر و محصولاتم را در آن قرار دادم. همین جا بود که فهمیدم این شخص در اصل هیچ کاری برای کسب درآمد از سایتش انجام نداده است. پس طبیعی است که مشتری زیادی هم از او خرید نکند.

در فروش اینترنتی باید تفکرات سنتی را کنار بگذارید

بعد از صحبت با این کاسب محترم تازه یک موضوع جدی را متوجه شدم. همه کسب و کارهای سنتی در حال ورود به فضای مجازی هستند؛ اما خیلی از آن‌ها اطلاعات کافی در زمینه فروش محصول به صورت اینترنتی را ندارند. صاحبان فروشگاه‌های فیزیکی سال‌هاست که به شیوه‌های سنتی محصولات‌شان را می‌فروشند. به همین دلیل وقتی فروشگاه اینترنتی تاسیس می‌کنند به همان روش سنتی فعالیت‌شان را ادامه می‌دهند.

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی فقط ساخت یک پیج اینستاگرام یا طراحی سایت فروشگاهی و قرار دادن محصول در آن نیست. برای کسب درآمد از فروشگاه اینترنتی باید اطلاعات بیشتری در مورد مراحل فروش محصول به صورت اینترنتی داشته باشید. در اولین قدم باید روش‌های سنتی را کنار بگذارید. این روش‌ها هر چقدر هم که در فروش فیزیکی تاثیر داشته باشند، در فروش اینترنتی کاربردی ندارند.

در مدتی که مغازه‌ها تعطیل بودند من هم مثل اکثر مردم خریدها را به صورت اینترنتی انجام می‌دادم. در این دوران اشتباهات رایج اکثر فروشنده‌ها برای من خیلی جالب بود. مثلا ابزار فروشی نزدیک خانه ما بنر زده بود که فروش اینترنتی از طریق فروشگاه اینترنتی هم انجام می‌شود. یکی از همین روزها برای خرید مقداری رنگ و چسب برایش پیام فرستادم. قسمت جالب ماجرا این جاست که در جواب گفت: “ساعت 5 بعد از ظهر بیا جلوی در مغازه و چندبار در بزن تا درو برات باز کنم”.

در جوابش اعتراض کردم که چرا باید در این شرایط کرونایی برای خرید چند قلم جنس از خانه خارج شوم؟ من می‌خواستم هزینه کالاها را برایش واریز کنم و او هم محصولات را با پیک برای من بفرستد. اما حاضر به انجام این کار نشد و در نهایت هم کالاهای مورد نیازم را از یک فروشگاه اینترنتی دیگر خریدم. هدف از تهیه این مطلب، آشنا کردن صاحبان کسب و کار با روش‌های تجارت اینترنتی است تا مشتریان خود را از دست ندهند.

بعد از این که فروشگاه‌تان در فضای مجازی درست کردید باید محصولات خود را داخل فروشگاه قرار دهید. تا این جای کار همه چیز راحت و سریع است. مشکل اکثر صاحبان کسب و کارهای سنتی این است که از این جا به بعد مثل فروشگاه سنتی عمل می‌کنند. در حالی که برای جذب مشتری و فروش محصول، باید از روش‌های مدرن استفاده کنید.

بعد از قرار دادن محصول در فروشگاه اینترنتی چه کار کنیم؟

مشکلی اصلی خیلی از کسب و کارهای سنتی بعد از ورود به اینترنت این است که به فروشگاه اینترنتی خود توجهی ندارند. این دسته از افراد فقط فروشگاه اینترنتی را می‌سازند و محصولات خود را داخل آن قرار می‌دهند. بعد از مدتی هم می‌گویند که چرا کسی از فروشگاه اینترنتی ما خرید نمی‌کند؟ به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مطلب به شما بگوییم که بعد از راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی چه کار باید انجام دهید.

1- برای فروشگاه اینترنتی مشتری پیدا کنید

حالا که فروشگاه اینترنتی شما ساخته شده است، نوبت به کسب درآمد از آن می‌رسد. برای کسب درآمد از اینترنت باید اطلاعاتی در مورد بازاریابی دیجیتال داشته باشید. بازاریابی دیجیتال در اصل به معنی استفاده از فضای مجازی برای جذب مشتری و افزایش فروش است. مطالعه مقاله «دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی چیست؟» به شما کمک می‌کند تا با بازاریابی دیجیتال بیشتر آشنا شوید.

این کار درست است اما کافی نیست. وقتی یک مغازه دارید رقبای شما مغازه‌های مشابهی هستند که در اطراف شما فعالیت دارند. مثلا اگر یک مغازه لباس فروشی دارید، رقبای اصلی شما لباس فروشی‌های اطراف‌تان هستند. اما وقتی همین مغازه را وارد فضای مجازی می‌کنید، رقبای شما چند برابر می‌شود. حالا یک لباس فروشی اینترنتی در شهرهای بسیار دور هم رقیب شما خواهد بود.

در چنین شرایطی برای فروش محصول در فضای مجازی به جز نصب بنر روی کرکره مغازه، باید تبلیغات آنلاین هم داشته باشید. پس اگر مشتریان فروشگاه‌تان زیاد نیستند، دلیلش رعایت نکردن همین مورد است. نصب بنر روی درب مغازه آن هم در شرایطی که تردد در خیابان‌ها بسیار کم شده است، تاثیر زیادی روی جذب مشتری ندارد.

برای این اینکه مشتریان را با فروشگاه‌تان آشنا کنید، به تبلیغات در فضای مجازی نیاز دارید. یک تبلیغ خوب و تاثیرگذار می‌توانید فروش‌تان را چندین برابر کند. برای این که تبلیغات شما تاثیر بیشتری داشته باشد و مشتریان بیشتری جذب کنید، باید اول از همه انواع تبلیغات و روش‌های تبلیغ را بشناسید.

2- تولید محتوا و سئو یادتان نرود

از همان لحظه‌ای که سایت‌تان آماده می‌شود تا زمانی که بخواهید کسب و کارتان ادامه باشد، باید تولید محتوا و سئو را جدی بگیرید. احتمالا پیش خودتان می‌گویید تولید محتوا و سئو اصلا چه کاری هست که این همه اهمیت دارد؟ محتوا در اصل هر چیزی است که در سایت قرار می‌دهید. از متن و عکس گرفته تا ویدیو و پادکست همه نوعی از محتوا هستند. تولید محتوا هم یعنی این که همین محتواها را در سایت قرار دهیم.

قرار دادن محتواهای باکیفیت و جذاب باعث می‌شود افراد بیشتری وارد سایت شما شوند و محصولات فروشگاه‌تان را خریداری کنند. کاربر وقتی مطالب سایت شما را می‌خواند چیزهای جدیدی را یاد می‌گیرد. یک محتوای خوب شما را متخصص و حرفه‌ای نشان می‌دهد. به همین دلیل مشتری ترغیب می‌شود که از شما خرید کند.

حالا که با تولید محتوا آشنا شدید باید راه‌هایی را پیدا کنید که این محتوا به دست مخاطب شما برسد. بهترین روش برای این کار قرار گرفتن مطالب شما در صفحه اول گوگل است. وقتی محتوای تولید شده توسط شما در صفحه اول گوگل باشد، کاربران بیشتری روی آن کلیک می‌کنند و وارد سایت شما می‌شوند. برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل باید با اصول سئو آشنایی داشته باشید.

سئو به زبان ساده مجموعه‌ای از تکنیک‌های عملی برای قرار گرفتن مطالب شما در صفحه اول موتورهای جستجو است. برای این که سایت شما از لحاظ محتوایی غنی و کاربر پسند باشد لازم است مطالب مختلفی را در حوزه کاری فروشگاه‌تان بنویسید. مثلا اگر فروشگاه شما در زمینه فروش لوازم ورزشی فعالیت دارد، باید مطالبی را تهیه کنید که برای مشتریان شما مفید باشد. مثلا معرفی رشته‌های ورزشی مختلف، معرفی برندهای تولیدکننده لوازم ورزشی و طرز استفاده از وسایل ورزشی می‌تواند برای مشتریان شما مفید باشد.

سئو و تولید محتوا مکمل و همراه یکدیگر هستند. محتوای تولید شده بدون رعایت اصول سئو فایده‌ای ندارد. از طرف دیگر استفاده از تکنیک‌های سئو بدون تولید محتوا تاثیری روی کسب و کار شما ندارد. به همین دلیل باید به صورت مداوم محتوای باکیفیتی تولید کنید که در آن اصول سئو رعایت شده باشد.

3- مشتری را به خرید محصول ترغیب کنید

وقتی مشتری برای خرید به مغازه شما می‌آید، سعی می‌کنید طوری با او برخورد کنید که از شما خرید کند. مثلا همیشه در دسترس مشتریان مغازه هستید، در مورد محصول و ویژگی‌های آن توضیح می‌دهید، با مشتری خوب برخورد می‌کنید، مشتری را برای خرید محصول راهنمایی می‌کنید و مقداری هم تخفیف می‌دهید تا مشتری از شما خرید کند. این کارها را به صورت مجازی هم باید برای مشتریان فروشگاه اینترنتی انجام دهید.

قدم اول در این مرحله، نوشتن توضیحات کافی و کامل برای محصولات است. بعضی از فروشنده‌ها فقط یک تصویر از محصول و اسم آن را در فروشگاه خود قرار می‌دهند. این کار اشتباه است و باعث می‌شود مشتریان زیادی را از دست بدهید. برای هر محصول باید توضیحات کاملی بنویسید و تمام مشخصات آن را در صفحه کالا ذکر کنید. به طوری که مشتری جواب سوالاتش در مورد محصول را دریافت کند و هیچ ابهامی نداشته باشد.

اگر سوالی در ذهن مشتری باشد و شما به آن جواب ندهید، در این صورت مشتری در فروشگاه دیگری به دنبال جوابش می‌گردد. وقتی هم که مشتری جواب سوال خود را در فروشگاه اینترنتی دیگری پیدا کرد، از همان فروشگاه خرید می‌کند. پس اگر شما آن فروشگاهی باشید که جواب سوالات مشتری را داده است، فروش‌تان خیلی بیشتر می‌شود.

قدم بعدی برای تعامل با مشتری این است که از ابزارهای اینترنتی برای ارتباط با مشتری استفاده کنید. یکی از این ابزارها برای سایت‌های اینترنتی، چت آنلاین است. اگر هم پیج فروشگاهی در اینستاگرام دارید، باید از طریق پاسخ به دایرکت‌ها و کامنت‌ها، با مشتری در ارتباط باشید.

ارتباط با مشتری در فروشگاه اینترنتی اهمیت زیادی دارد. پس باید در کنار قرار دادن شماره تماس در سایت، از هر روش دیگری که می‌توانید برای ارتباط با مشتری استفاده کنید.

4- اعتماد مشتریان را جلب کنید

حتی با وجود رعایت مراحل قبلی، باز هم خیلی از مشتریان ممکن است از شما خرید نکنند. یکی از دلایل اصلی نخریدن محصول توسط مشتریان این است که به فروشگاه اینترنتی شما اعتماد ندارند. پس باید اعتمادسازی را جدی بگیرید. برای این کار، با استفاده از روش‌های مختلف به مشتری اطمینان بدهید که از خریدش راضی خواهد بود. اولین قدم در این مرحله این است که صداقت داشته باشید.

اگر محصول‌تان ایراد یا ضعفی دارد با مشتری رو راست باشید و از گفتن ضعف‌ها نترسید. با این کار مشتری به شما اعتماد خواهد کرد. در نتیجه به احتمال زیاد از ضعف‌های جزیی هم چشم پوشی می‌کند و محصول شما را می‌خرد. علاوه‌بر این سعی کنید تصاویر واقعی محصول را از زوایای مختلف در فروشگاه اینترنتی قرار دهید.

راه دیگر برای جلب اعتماد مشتریان این است که نماد اعتماد داشته باشید. گرفتن ای نماد برای سایت‌های اینترنتی ضروری نیست. اما وقتی ای نماد را داشته باشید، مشتری با خیال راحت‌تر از شما خرید می‌کند.علاوه‌بر این اگر فروشگاه‌تان مجوز، جواز کسب و گواهی‌های دیگری هم دارد، آن‌ها به مشتریان نمایش دهید تا اعتمادشان به شما بیشتر شود.

یکی دیگر از روش‌های اعتمادسازی این است که از مشتریان بخواهید در مورد تجربه خریدشان از شما نظر بدهند. مثلا می‌توانید از مشتری بخواهید از محصولی که به دستش رسیده عکس بگیرد و برای شما ارسال کند. شما هم این تصاویر را برای اعتمادسازی در فروشگاه قرار دهید.

ضمانت کالا و خدمات پس از فروش هم تاثیر زیادی در جلب اعتماد مشتریان دارد. خیلی از فروشگاه‌های اینترنتی ضمانت مرجوعی کالا دارند. شما هم بهتر است مدتی را برای تست محصول و مرجوعی کالا در صورت خرابی تعیین کنید.

5- محصولات را در کوتاه‌ترین زمان به دست مشتری برسانید

بعد از این که مراحل قبل را انجام دادید، مشتری از شما خرید می‌کند. اما کار شما تمام نشده است و باید سفارش را به بهترین شکل تحویل مشتری بدهید. بهتر است از روش‌های مختلف برای تحویل سفارشات استفاده کنید. بهترین کار این است که سفارش‌های مشتریان نزدیک را با پیک تحویل دهید.

برای سفارش‌های راه دور هم بهترین گزینه پست است. در حالت عادی باید سفارش‌ها را خودتان ببرید و تحویل شرکت پست بدهید. اما شرکت‌هایی مثل پست رسان، هر روز کالاها را در مکانی که هستید از شما تحویل می‌گیرند و آن را برای خریدار می‌فرستند. با این کار نیازی نیست خودتان به پست مراجعه کنید.

نکته مهم در ارسال با پست این است که سفارش مشتری ممکن است 3 یا 4 روز بعد به دستش برسد. در نتیجه اگر کالاهای فاسد شدنی و مواد غذایی می‌فروشید باید به دنبال روشی دیگر برای تحویل محصولات باشید. روش پیشنهادی ما برای این دسته از محصولات، استفاده از اتوبوس‌های بین شهری است.

در این روش شما سفارشات مشتری را تحویل شرکت‌های اتوبوسرانی بین شهری می‌دهید. محصولات هم بعد از چند ساعت به شهر محل سکونت فروشنده می‌رسد. بعد هم مشتری به ترمینال مراجعه می‌کند و سفارش را تحویل می‌گیرد. اگر محصولات بزرگ و سنگین مثل لوازم خانگی می‌فروشید، باید از شرکت‌های باربری برای ارسال سفارش استفاده کنید.

6- کاری کنید مشتری دوباره از شما خرید کند

حالا که مشتری از شما خرید کرده است و سفارش را هم تحویل داده‌اید، نوبت به مرحله آخر می‌رسد. در این مرحله باید کاری کنید که همین مشتری باز هم از شما خرید کند. اولین قدم در این مرحله این است که بازخوردهای مشتریان را دریافت کنید. برای نظرسنجی از خریداران، می‌توانید با آن‌ها تماس بگیرید یا برای‌شان پیام بفرستید. دریافت انتقادات و پیشنهادات مشتریان تاثیر زیادی روی بهبود کاستی‌ها و رشد کسب و کارتان دارد.

وقتی مشتری متوجه شود که نظرش برای شما اهمیت دارد، باز هم از فروشگاه شما خرید می‌کند. مثلا مشتری به شما می‌گوید که سفارش دیر به دستش رسیده است. در این حالت شما باید از مشتری بابت تاخیر در ارسال سفارش معذرت خواهی کنید. همچنین برای جبران این تاخیر، یک کد تخفیف هم به مشتری بدهید. با این کار مشتری تحت تاثیر قرار می‌گیرد و دوباره از شما خرید می‌کند.

در قدم بعدی باید مشتریان قدیمی خودتان را دوباره تشویق کنید که از شما خرید کنند. برای این کار می‌توانید یک کد تخفیف برای آن‌ها ارسال کنید. برگزاری جشنواره فروش ویژه هم تاثیر زیادی در بازگشت مشتریان و خرید مجدد آن‌ها دارد. تبدیل مشتری اولیه به مشتری دائمی و وفادار بخش مهمی از کسب و کار اینترنتی است. در کسب و کارهای سنتی گاهی اوقات مشتری گزینه دیگری ندارد و به همین دلیل از شما خرید می‌کند.

مثلا اگر تنها مغازه فروش کیف و کفش در یک منطقه باشید، مردم مجبور هستند فقط از شما خرید کنند. اما در اینترنت فروشگاه‌های بسیار زیادی در هر زمینه‌ای فعالیت دارند. به همین دلیل پیدا کردن مشتری ثابت و وفادار برای فروشگاه اینترنتی خیلی مهم است.

هر چه بکارید همان را برداشت می‌کنید!

فروشگاه اینترنتی مثل یک زمین کشاورزی و مزرعه بزرگ است. وقتی که سایت فروشگاه خودتان را ساختید، مثل این است که زمین را شخم زدید و دانه هم پاشیده‌اید. حالا باید زمین را مرتب آبیاری کنید و به گیاهان برسید تا رشد کنند و میوه بدهند. اما اگر فقط دانه بکارید و زمین را رها کنید، نباید انتظار محصول هم داشته باشید. تاسیس فروشگاه اینترنتی تازه شروع ماجراجویی شما در دنیای تجارت اینترنتی است. برای موفقیت در این کار باید مدام روبه جلو حرکت کنید و کارهای مختلفی را روی سایت‌تان را انجام دهید. در غیر این صورت فروشگاه اینترنتی شما نمی‌تواند رشد کند.

حتی یک مغازه هم به نگهداری و رسیدگی نیاز دارد. باید مرتبا آن را تمیز نگه دارید و هر چند وقت یکبار دکور و تابلو مغازه را عوض کنید. اما اگر به مغازه رسیدگی نکنید و داخل آن کثیف و نامرتب باشد، مشتریان شما کمتر می‌شوند. در پایان یک توصیه مفید برای شما داریم. برای موفقیت فروشگاه اینترنتی خیلی عجول نباشید. هیچ کسب و کاری یک ماهه یا یک ساله به موفقیت نمی‌رسد. گاهی اوقات سال‌ها طول می‌کشد تا یک فروشگاه اینترنتی بین مردم جا بیافتد و تعداد زیادی مشتری داشته باشد. پس با صبر و حوصله به سایت‌تان رسیدگی کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *