بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ مانند بازاریابی سنتی نیست، بلکه در دنیای مدرن با استفاده از ابزارهای دیجیتال و تولید رسانه های اجتماعی و … رشد کرده و بستری که راه این نوع بازاریابی را هموارتر کرده است اینترنت می باشد.

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) در واقع به مجموعه فرآیندها و فعالیت ها برای انجام تبلیغات، خدمات و آنالیز مشتریان می باشد که برای انجام چنین کار مهمی نیاز به اینترنت می باشد.

در واقع در اینترنت دست ما بازتر است و می توانیم با استفاده از ابزارهای مختلف مانند موبایل، تبلت، ایمیل، وب سایت، شبکه های اجتماعی و … رفتار مشتریان را بررسی کرده و به نیازهای آنها بهتر پاسخ دهیم. چرا که اینترنت در دست افراد نسبت به چند سال قبل رشد سریعی داشته و بازاریان و شرکت ها را به این نوع از بازاریابی کشانده است. امروزه تمامی افراد ساعت ها وقت خود را با اینترنت می گذارنند چه در خانه به وسیله مودم و چه در بیرون و محل کار با استفاده از وای فای گوشی، و طبق تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد که هر روز تعداد افرادی که از اینترنت استفاده می کنند بیشتر هم شده است، بر طبق آمار گرفته شده توسط pewresearch.org نشان می دهد که استفاده از اینترنت در سه سال گذشته رشد 5 درصدی را داشته است و همین عامل کافیست که از بازاریابی سنتی خارج شویم و به بازاریابی دیجیتال کشانده شویم.

 

1. دیجیتال مارکتینگ چیست؟

می توانیم دیجیتال مارکتینگ را مانند یک مدرسه در نظر بگیریم که کلاس های آن فرآیندهای بازاریابی هستند. در واقع دیجیتال مارکتینگ انواع بازاریابی با قابلیت ها و مقاصد مختلف را شامل می شوند. بازاریابی اینترنتی با بازاریابی دیجیتالی یکی است زمانی که زیر ساخت های آن دیجیتال باشد که می توان به موارد زیر اشاره کرد: شبکه های اجتماعی، وب سایت، بازاریابی موبایلی، سئو، بازاریابی ایمیلی، رسانه های اجتماعی، بنرها، تبلیغات پرداخت هزینه برای هر کلیک، بیلبورد و …

2.1 بازاریابی ویروسی یا اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

با توسعه شبکه های اجتماعی بیشتر شرکت ها و بازاریان از این شبکه استفاده می کنند و اشخاص نیر در رسانه های اجتماعی با یکدیگر تبادل نظر کرده و رسانه های شما را با یکدیگر به اشتراک می گذارند که به این نوع بازاریابی، ویروسی گفته می شود که از انواع بازاریابی اینترنتی است. چون اطلاعات از طریق اینترنت و توسط شبکه های اجتماعی به صورت دهان به دهان و به صورت اشتراک گذاری از هر فرد به فرد دیگر منتقل می شود نام بازاریابی ویروسی برای آن انتخاب کرده اند.

2.2. بازاریابی درون‌گرا

بازاریابی درون گرا متفاوت از نوع بازاریابی سنتی است و در آن به جای آنکه فروشنده برای تبلیغ، ترویج و فروش محصول به دنبال مشتری باشد، مشتری خودش به سراغ فروشنده می آید، که این کار با داشتن وب سایتی مطلوب، محتوای مناسب، سئو و … امکان پذیر است و جذب کننده مشتریان خواهد بود.

2.3. بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی یعنی بتوانید از روش هایی ناب و خلاقانه برای معرفی محصولات خود استفاده کنید که مشتری با دیدن آن حیرت زده شده و آن چنان تاثیری بر روی آنان بگذارد که در مورد برند شرکت شما با افراد دیگر صحبت کنند و موجب افزایش فروش محصولات شما شود. در واقع شما در این نوع بازاریابی برای خود بازاریابانی پیدا می کنید که مشتریان خود شما هستند و برای تبلیغ محصولات شما به آن ها پولی نمی پردازید یعنی با یک تیر دو نشان می زنید و باید روش شما خلاقانه باشد که به این هدف برسید. در حالت کلی این نوع بازاریابی برای شرکت های کوچک ایده آل است که می خواهند با ندادن هزینه به یک برند معروف تبدیل شوند. در واقع شما با این روش می توانید برای یافتن شغل یا کار بیشتر بهره بگیرید.

 

2.4. بازاریابی ایمیلی

یکی دیگر از انواع بازاریابی اینترنتی، بازاریابی ایمیلی است که برای برقراری ارتباط با مخاطبین که در بستر اینترنت می باشد مورد استفاده قرار می گیرد و از بهترین شیوه های مدرن از بازاریابی دیجیتالی است. با استفاده از صفحه فرود سایت، ارسال منظم و با برنامه ریزی ایمیل ها به مشتریان می توانید برای معرفی و تبلیغ محصولات خود استفاده کنید و مشتریان را راضی نگه دارید.

2.5. بازاریابی با شبکه های اجتماعی

با پیشرفت تکنولوژی و گسترش برنامه نویسی و همچنین تولید موبایل هوشمند در طی چند سال اخیر برنامه های زیادی نیز بوجود آمده است که بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی را گسترش داده است و می توان به جرات گفت این نوع بازاریابی اینترنتی بیشتر از بقیه توسعه پیدا کرده است. استفاده از شبکه های اجتماعی زیادی مثل تلگرام، اینستاگرام، فیس بوک، لینکدین و … توسط افراد در سراسر جهان باعث شده است که بازارایان از این روش برای تبلیغ محصولات خود استفاده کنند، چونکه سطح دسترسی افراد به این برنامه ها بسیار زیاد شده است.

2.6. بازاریابی محتوایی

ایجاد محتوای مناسب برای معرفی و تبلیغ محصول در وب سایت بسیار مناسب است. یعنی محتوا باید با مناسب ترین کلمات و به دور از حاشیه نویسی باشد که بتواند تاثیر فراوانی به مخاطبان گذاشته و از طریق راه های ارتباط جمعی به اشتراک گذاری و انتشار محتوای شما بپردازد و جذب مشتری کند. یک محتوا مناسب باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • ترغیب کردن مخاطب و حفظ آن
  • موجب لذت بردن مخاطبان شود
  • به منظور آگاهی دادن به مخاطب و اطلاع رسانی
  • اثر بخش و متناسب با نیاز مخاطب باشد

 

2.7. بازاریابی در موتورهای جستجو(SEM)

شامل دو کار می شود یکی SEO و دیگری PSA. PSA مربوط به تبلیغات پرداختی است و SEO هم بازاریابی موتور جستجو است. اگر محتوای شما سئو مطلوبی داشته باشد محتوای شما کاربر پسندتر بوده و موتور جستجو وب سایت شما در صفحه بالاتر قرار داده و رتبه وب سایت شما را بهبود می دهد و در کنار آن PSA برای جذب بازدیدکنندگان با قرار دادن آگهی در موتور جستجو می باشد که یکی از روش های آن PPC است.

2.8. بازاریابی تبلیغات کلیکی (PPC)

یکی از روش های PSA همین روش بازاریابی می باشد، در این روش در تبلیغات کلیکی باید به موتور جستجو پول بپردازید تا بتواند تبلیغ شما را در بخش تبلیغاتش نشان دهد. یعنی فرض کنید شما تبلیغی را در موتور جستجو قرار دادید و به ازای هر یک از کاربرانی که تبلیغ شما را ببیند و آن را کلیک کند شما ملزم هستید هزینه ای را به موتور جستجو بدهید که به همین دلیل به آن Pay Per Click گفته می شود.

2.9. بازاریابی موبایلی

هر کدام از بازاریابی اینترنتی ذکر شده می تواند در تلفن همراه شما نیز نمایش داده و انجام شود. حتی یکی از این بازاریابی ها فرستادن اس ام اس است که نیازمند به موبایل می باشد و با فرستادن اس ام اس به مشتریان و مخاطبان خود به معرفی، ترویج و تبلیغ محصول خود بپردازید. علاوه بر این افراد در گوشی موبایل خود به جستجو در اینترنت، استفاده از شبکه های اجتماعی برای خرید محصولات می پردازند. آمار نشان می دهد که حجم مصرفی اینترنت برای جستجو در وب سایت از طریق گوشی حدود 50 درصد است. در بازاریابی موبایلی باید بتوانید محتواهایی را ایجاد کنید که قابل دیدن در تلفن همراه باشد.

2.10. بازاریابی واسطه ای

این نوع بازاریابی به طور گسترده ای در کشور ما نیز وجود دارد و زمانی که شما محصولات یک شرکت دیگر را به دیگران تبلیغ می کنید و آن ها این محصول را از آن شرکت می خرند، یعنی شما واسطه شده اید. کانال های واسطه ای زیادی نیز وجود دارند که شما می توانید از طریق آن بازاریابی کنید، مثل یوتیوب، قرار دادن لینک پست در شبکه های اجتماعی و …

2.11. بازاریابی با تبلیغات بنری

یکی دیگر از ابزارهای مهم در حوزه بازاریابی اینترنتی، بنر می باشد، بنرها در اشکال مختلف می توانند در وب سایت ها، خبرنامه ها، فیس بوک، برنامه های موبایل و … وجود داشته باشند. استفاده از بنر هزینه دار هم می باشد ولی تاثیرگذاری عمیق تری بر روی مخاطبان خواهد داشت.

3. مزایای بازاریابی اینترنتی در مقابل بازاریابی سنتی

بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ در مقابل با بازاریابی آفلاین برتری های زیادی دارد. در دیجیتال مارکتینگ شما می توانید مشتریان را آنالیز کنید و همچنین نتایج و آمار و ارقام را ببینید.

فرض کنید شما از بازاریابی غیر اینترنتی برای تبلیغ محصول خود استفاده کرده اید مثلا در روزنامه ها، خبرنامه ها و یا مجلات، شما اگر بخواهید فیدبکی از افرادی که به تبلیغات شما نگاه کرده اند داشته باشید واقعا کار سختی است و نیازمند هزینه و وقت زیادی می باشد که بتوان فهمید چه تعداد افراد تبلیغات شما را دیده اند، چه تعدادی از آنها به خرید محصولات شما رسیده اند و آیا اصلا از این محصولات راضی هستند یا خیر؟!

این موارد تنها بخش کوچکی از سوال ها و اطلاعاتی است که پاسخ به آنها مبهم است. به طور قطعی و آمار دقیقی در این باره به شما داده نخواهد شد.

در دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی به راحتی می توان تمام سوال های بالا را پاسخ داده و آمار دقیق و بهینه ای را مشاهده کنیم و برای بهتر شدن این مسائل راه حل های مناسب و دقیقی را در زمان کوتاه و با صرف هزینه کم ایجاد کنیم. آماری مثل نرخ CTR، میزان بازدید از سایت، میزان فروش، بازگشت سرمایه و …

نتیجه گیری

در این مقاله سعی شده است در مورد دیجیتال مارکتینگ با بازاریابی اینترنتی مطالب مفیدی را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم که در کسب و کار خود از آن ها استفاده کنید. در بخش اول در مورد دیجیتال مارکتینگ صحبت شد، که فهمیدیم دیجیتال مارکتینگ انواع بازاریابی ها با مقاصد مختلف را شامل می شود و یک بازاریابی اینترنتی زمانی بازاریابی دیجیتال محسوب می شود که زیر ساخت آن دیجیتال باشد. در بخش دوم در مورد بازاریابی اینترنتی به عنوان یک عضو از دیجیتال مارکتینگ بحث شد که هدف از آن ایجاد کانال های ارتباطی از طریق اینترنت برای ارتباط با مشتریان آنلاین است که شامل روش هایی است که عبارت بودند از: بازاریابی ویروسی، درونگرا، چریکی، ایمیلی، شبکه های اجتماعی، محتوایی، موتورهای جستجو (SEM)، کلیکی (PPC)، موبایلی، واسطه ای و بنری.

در بخش آخر مقاله نیز در مورد مزیت بازاریابی اینترنتی در مقابل بازاریابی آفلاین یا غیر اینترنتی بحث شد که در روش اینترنتی می توان آمار دقیق از نرخ کلیک، میزان بازدید از سایت، میزان فروش و … را بدست آورد که در روش غیر اینترنتی محال بوده و به طور قطع پاسخ مناسبی برای آمار دقیق این موارد وجود نداشته و نیازمند هزینه و وقت زیادی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *